در حال انتقال به بانک ... processing...

مهمترین علت ریزش مو و راه های جلوگیری آن

03 اسفند 1400 | 01:49

مهمترین علت ریزش مو و راه های جلوگیری آن

ریزش مو مشکل بزرگی نیست که نتوان آن را درمان کرد، البته برای درمان مناسب، ابتدا نیاز به شناخت صحیح علت ریزش مو دارید. از دست‌دادن مو و ریزش آن تا حدودی طبیعی است. کافی است دست خود را در موهایتان ببرید و با فشار کم یک دسته از آن‌ها را بکشید. همیشه تعدادی مو در دستان شما می‌ماند. بر اساس مطالعات علمی ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو به صورت روزانه طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. ریزش موی روزانه در واقع کمک بزرگی به پوست سر شما برای ایجاد یک چرخه سالم رشد مو است تا موهای جدید جایگزین موهای قدیمی شوند.

داستان غمناک ریزش مو از آنجایی آغاز می‌شود که تعداد موهایی که در طول روز از دست می‌دهید بیش از مقدار طبیعی باشد. در این صورت کم کم تراکم مو از دست می‌رود و فرد دچار اضطراب خواهد شد. علل این بیماری می‌تواند از علل ساده و موقت (مانند کمبود ویتامین) تا علت‌های پیچیده‌تر مانند وضعیت کلی سلامتی متغیر باشد. خوشبختانه، روش‌های بسیاری برای درمان ریزش مو  و مردان وجود دارد. در ادامه این مطلب، به بررسی بیش از ۲۰ علت مهم ریزش مو که برخی رایج و برخی نه چندان رایج هستند، پرداخته‌ایم و اشاره کوچکی به روش‌هایی که می‌توان این علت‌ها را متوقف کرد نیز داشته‌ایم.

علت های اصلی و مهم ریزش مو

۱- مشکلات هورمونی، علتی شایع در زنان

به دلیل اینکه زنان بیشتر از مردان در معرض تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، قاعدگی، استفاده از داروهای ضد بارداری، یائسگی و… هستند، ریزش مو ناشی از مشکلات هورمونی در آن‌ها شایع‌تر است. البته در برخی از این شرایط ریزش مو برای خانم‌ها کاملا طبیعی بوده و اصلا نگران‌کننده نیست. به‌عنوان‌ مثال اگر در حین بارداری یا مدتی پس از زایمان دچار ریزش مو شده‌اید جای نگرانی نیست اما اگر این مشکل تا مدت‌ها پس از زایمان با شما همراه بود باید برای حل مشکل به پزشک مراجعه کنید.

۲- استرس اصلی‌ترین دلیل ریزش مو در جوانان

ریزش مو در اثر استرس مرد و زن و سن و سال نمی‌شناسد. در هر سنی و با هر شرایطی بدنی که باشید، در صورتی که تحت فشار شدید استرس قرار بگیرید موهایتان را از دست خواهید داد. در شرایطی که استرس شدیدی دارید، هورمون‌های مختلف در بدن شما برای عادی‌سازی شرایط ترشح می‌شوند و این امر باعث به هم ریختن تعادل هورمونی بدنتان می‌شود.

اگر شرایط استرس‌زا طولانی شود یا به طور مداوم در آن قرار بگیرید، موها شروع به نازک‌تر شدن کرده و ریزش آن‌ها آغاز می‌شود. البته این مشکل معمولا بعد از عادی شدن شرایط برطرف می‌شود اما برای جوانانی که مدام در معرض استرس ناشی از تحصیل و شغل و شرایط خانوادگی هستند می‌تواند ادامه‌دار باشد.

۳- رژیم‌های خودسرانه، عاملی برای کچلی زودرس

مواد غذایی که مصرف می‌کنید، منبع اصلی تامین ویتامین‌ها و پروتئین‌های موردنیاز برای رشد و استحکام موها هستند. در صورتی که قصد لاغر شدن یا چاق شدن را دارید، بهتر است از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. متخصص به شما کمک می‌کند که غذاهای مفید برای بدنتان را در حجم مناسبی مصرف کنید تا به اندام دلخواهتان برسید.

در صورتی که مدام در حال گرفتن رژیم‌های زجرآور و بی‌فایده هستید، باید خیلی زودتر از سنین میان‌سالی منتظر ریزش موها باشید. پس بهتر است همان اندازه که به فکر آب کردن چربی‌ها هستید، به فکر نگه داشتن موها روی سر خود نیز باشید.

۴- سیگار و قلیان، دشمن ریه‌ها، پوست و موهای شما

بهتر است بین تفریحات ناسالم، دوستان نادرست و موهایتان یکی را انتخاب کنید! در صورتی که هر روز صبح تعداد موهای موجود در برس موهایتان را می‌شمارید، دور سیگار و قلیان را خط بکشید. چرا که به طور قطع با ادامه روند استفاده از نیکوتین خیلی زودتر از آنکه فکرش را بکنید دیگر نیازی به برس نخواهید داشت

۵- ارث خانوادگی، مشکلی بدون راه فرار

پیش از آنکه برای مشکل ریزش مو در جوانی به پزشک مراجعه کنید، نگاهی به اطرافیانتان بیندازید. در صورتی که پدر، برادران، عموها یا دایی‌هایتان صاحب موهایی کم‌پشت بوده یا به طور کامل کچل هستند، احتمالا خودتان متوجه علت مشکل خواهید شد. البته این به این معنا نیست که در صورت وجود ژن کچلی در خانواده، شما هم حتما کچل خواهید شد اما معمولا یکی از دلایل ریزش مو در جوانی وجود ژن کچلی در شما است.

۶- مراقبت نادرست از موها، یک بلای خودخواسته

خیلی از اوقات ریزش مو در جوانی بلایی است که خودتان بر سر خودتان آورده‌اید. اگر دوست دارید حداقل تا رسیدن به میان‌سالی موهای پرپشتی داشته باشید، باید از موهایتان به درستی مراقبت کنید. استفاده از شامپوهای نامناسب، تعویض مرتب شامپو، عدم شست و شوی صحیح موها، شانه نزدن درست و مداوم و… همگی از مواردی هستند که می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند. در صورتی که در رسیدگی نکردن به موهایتان اصرار داشته باشید، خیلی زود با مشکلاتی بزرگ‌تر از ریزش موها نظیر بروز قارچ‌های پوستی مواجه خواهید شد.

۷- مصرف داروها، مشکلی اجتناب‌ناپذیر

متاسفانه بخش زیادی از داروهایی که برای درمان بیماری‌های مختلف تجویز می‌شوند ریزش مو را ایجاد می‌کنند. از جمله این داروها می‌توان به داروهای شیمی‌درمانی، فشار خون، ضد افسردگی و… اشاره کرد. در چنین موردی شما چاره دیگری به جز کنار آمدن با این مشکل ندارید. چرا که نمی‌توانید سلامتی خود را به زیبایی‌تان بفروشید.

۸- بیماری‌ها، یک دشمن درونی و پنهان

در بسیاری از موارد یکی از دلایل ریزش مو در جوانی وجود بیماری است که شما از آن آگاه نیستید. به عنوان مثال تیروئید، کم‌خونی، مشکلات سیستم گوارشی، قارچ‌های پوستی و… همگی می‌توانند از دلایل پنهانی ریزش مو باشند. در صورتی که موهایتان به صورت غیرعادی می‌ریزد یا به طور ناگهانی زیاد شده است برای تست این بیماری‌ها به پزشک مراجعه کنید. البته بیماری‌هایی که منجر به ریزش مو می‌شوند لزوما پنهان نیستند. در بسیاری از موارد بیماری‌های خود ایمنی نظیر MS، لبوس یا دیگر بیماری‌ها مثل دیابت، کبد چرب و… می‌تواندعلت ریزش مو در جوانان شود.

۹- مشکلات عصبی، یک علت ریشه‌ای

در برخی موارد ممکن است که یک شوک عصبی باعث شروع فرایند ریزش موهای شما شود. این شوک می‌تواند یک شوک بسیار بزرگ مانند غم ناشی از مرگ یکی از عزیزان باشد یا در اثر استرس زیاد ایجاد شود. به طور عمده مشکلات عصبی که منجر به ایجاد افسردگی یا بی‌قراری در فرد می‌شوند، با ریزش مو همراه هستند. توجه کنید که ریزش مو به دلیل وجود این مشکلات موقتی است و پس از برطرف شدن مشکل موها به حالت عادی خود برمی‌گردند. اما اگر دوره مشکل عصبی طولانی شود ممکن دیگر موهایتان مثل روز اول نشود.

۱۰- استفاده بیش از حد از مواد حالت‌دهنده مو، زیبایی موقتی ریزش دائمی

یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در جوانی استفاده فراوان از ژل‌ها، ماسک‌ها و روغن‌های مو است. این مواد برای اینکه به موهای شما حالت دهند تقریبا آن‌ها را نابود خواهند کرد. ترکیبات موجود در این مواد اغلب شیمیایی بوده و برای ساقه و ریشه موها مناسب نیست. مشکل استفاده از این مواد زمانی زیاد می‌شود که بدون پاک کردن آن‌ها از روی موهایتان به رختخواب بروید و فردا صبح مجددا از آن‌ها استفاده کنید. در چنین مواردی باید در سنین جوانی فاتحه موهای زیبای خود را بخوانید.

آیا راه‌حلی برای درمان ریزش مو در جوانی وجود دارد؟

حال که با دلایل ریزش مو در جوانی آشنا شدید، سوال اینجاست که راه چاره چیست؟ خوشبختانه راه‌های زیادی برای جلوگیری از ریزش مو و یا کنار آمدن با آن وجود دارد. در ادامه این بخش برخی از موثرترین راه‌های کاهش ریزش مو را بررسی می‌کنیم.

۱- سبک زندگی خود را تغییر دهید.

۲- به رژیم غذایی سالم روی بیاورید.

۳- جنس موهایتان را بشناسید و برای مرقبت از موهایتان از سرم های ضد ریزش متناسب با موهایتان استفاده کنید 

۴- مشکلات هورمونی و عصبی را درمان کنید.

۵- از موقعیت‌های پراسترس دوری کنید.

۶- از روش‌های درمان ریزش مو استفاده کنید.

۷-از روغن های طبیعی ضد ریزش استفاده کنید .

ریزش مو در سنین میان‌سالی و با افزایش سن امری کاملا طبیعی است. اما زمانی که در اوج جوانی به سر می‌برید و موهایتان یکی از ابزارهای زیبایی‌تان است، نگران‌کننده می‌شود. در این مقاله درباره اصلی‌ترین دلایل ریزش مو در جوانی صحبت کرده و انواع آن را بیان کردیم. پس از آن برخی از راه‌حل‌های ریزش مو را نیز بیان کردیم. توجه کنید که این خود شما هستید که مسئولیت مراقبت از سلامت و زیبایی‌تان را بر عهده دارید. پس بهتر است ابتدا سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فروشگاه آدم و حوا است.

پیشگیری و بیماری